Návod na zacházení se švadlenami

4. června 2009 v 14:33 | Proxima |  Eseje, názory, polemiky
Ovšem nezaručuji, že je platný pro všechny exempláře ;-)

Samozřejmě se to týká především mě, ale myslím, že byste se mohly obecně setkat s kladnými ohlasy na tyto tipy :-)

A poslední upozornění: Některé body jsou založené na zkušenosti, některé jen na hypotetických situacích. Toto zdůrazňuji proto, aby se v tom moje zákaznice nehledaly, nebo aby se pak o mně neobjevovala úžasná tajemství typu "hele, to vypadá, že Vice.Versa kazí jednu zakázku za druhou" jen proto, že píšu, jak máte jednat, když nastane nějaký problém.

1) Nedůvěra panuje na obou stranách - platit zálohu za ještě neexistující šaty cizímu člověku je nepříjemné, ale švadlena také nemá prostředky na to investovast spoustu peněz do materiálu s rizikem, že si to pak rozmyslíte. Pokud nechcete platit zálohu, domluvte se, že si donesete vlastní materiál, nebo ho půjdete vybrat se švadlenou. Já osobně tuhle možnost preferuji, protože je ideální pro obě strany.
2) Pokud něčemu nerozumíte nebo je vám něco divného, ptejte se. Pokud se měříte sami a nevíte jak, ptejte se. Každému se občas pletou strany a rub a líc, takže pokud švadlena našije zip napravo a celou dobu zdůrazňuje, proč ho dala nalevo, bude jedině ráda, když ji na chybu upozorníte.
3) Myslím, že nejen já každý krok šití vysvětluji a ptám se, jestli je to tak, jak to zákaznice chce. Možná je vám hloupé reptat nebo si říkáte, že uvidíte, jak to dopadne, ale to rozhodně není ideálním řešením. Jakmile se vám něco nezdá nebo vás něco napadne, řekněte to. Pokud vám živůtek přijde těsný, je snazší ho rozpárat, když je jen nastehovaný, než když je sešitý na stroji. Pokud se jasně vyjádříte, předejte tak svému zklamání i narvozitě švadlenky.
4) Já jsem ukecaná, a občas asi moje vyřídilka společně s hučením stroje způsobuje zákaznicím bolest hlavy. Ale obvykle, i když nabízím všem časopisy a knihy, začneme povídat. Doporučuji nepomlouvat jiné švadleny a lolitky, my se, alespoň trochu, navzájem známe, a pokud začnete drbat někoho, první asociace je "super, takže až to došiju, začne při další zakázce u jiné šičky pomlouvat mě". (To se mi ještě nikdy nestalo, je to jen hypotetické).
5) Pokud se vám zdá odhad ceny vysoký, nejdřív si uvědomte, kolik stojí materiál. My si tím fakt na živobytí nevyděláme. Proto také ráda pro materiál chodím se zákaznicí - když v tom obchodě vidí, že metr kvalitní bavlněné krajky opravdu může klidně stát 30Kč a na tu sukni se jich spotřebuje 10, tak si pak nemyslí, že výsledná cena je tvořená tím, že bereme 200 za hodinu.
6) Máte-li pochybnosti, požádejte švadlenku o účtenky z obchodů a přesné rozepsání její práce.
7) Pokud nastane jakýkoliv problém, řeště ho rozumně a slušně. Já chápu, že je iritující, když něco nedopadne, jak chcete, ale věřte mi, že švadlena je v ohromném stresu. Pokud to zkazí, je to jen a jen její vina, ale pokud ji navíc ještě budete stresovat křičením a výhrůžkami, akorát se sesype a zkazí to znova. Pokud se to už vážně nedá zachránit, trvejte na ušití nového modelu, ale bez řevu. Pokud se jedná o menší závadu, je možné se domluvit na slevě nabo předělání. Pak existují i chyby jiného než šicího typu, například potíže s dodržením termínu nebo nedoražení na schůzku, což už jsou záležitosti řešitelné trochu hůř. Hodně záleží i na formulaci "bude to začátkem května" nebo "budu to mít 3. odpoledne" se dost liší, stejně tak "nejdřív to stihnu" a "do xytého bych to snad mohla mít" není to samé jako "zastav se odpoledne ve tři na závěrečnou zkoušku". Obecně si myslím, že zvláště u méně přesně stanovených dat jsou zcela akceptovatelné důvody zpoždění nemoci (s léky nemůžete šít, protože výrazně snižují koncentraci), úrazy a další závažné obtíže. Občas to švadlena také jednoduše neodhadne - i mě se stává, že si myslím, že něco stihnu rychleji, než je pak reálné, ale na druhou stranu, za to jste pak odškodněni tím, že ty hodiny nad maximální odhad vám většinou švadlena neúčtuje (alespoň já obvykle ne), takže de facto máte složitější šaty za nižší cenu. Ale skutečně vše záleží na domluvě.
8) Pokud si chcete být jistí tím, kolik nakonec budete platit, domluvte se, že vám švadlena udělá maximální odhad, nad který ty šaty (případně jen cena za práci na nich) prostě nepůjdou. Já to tak dělám a myslím, že to funguje dobře.
9) Veškeré stížnosti a problémy vyřizujte pouze s danou švadlenou. Psát o tom tajemství je dementní, jednak tím nic nevyřešíte, jednak je to nefér. Každý chybuje a když máte možnost zboží vrátit nebo se domluvit na jiném odškodnění, není důvod být "zlí". Pokud vám tenhle přístup připadá alibistický, vězte, že každý prodejce na eBay má v profilu napsáno, že mu nemáte dávat negativní feedback dokud s ním závadu neproberete a že je ochotný se domluvit na vám vyhovujícím řešení. Je v pořádku zmínit daný kiks třeba před někým, kdo se vás ptá na zkušenosti, ale pak je také fér zmínit, že švadlena chybu napravila bez reptání.
10) Pokud se i jen nezávazně informujete o možnosti ušití šatů, je stejně nejlepší napsat jasně, jestli věc za daných podmínek chcete, nebo ne. Občas se totiž díky nešťastné formulaci může stát, že vám švědlena drží místo, zatímco vy si myslíte, že po tom, co jste jí napsali, s vámi už nepočítá. Vyjadřujte se v komunikaci explicitně. A tento bod se lehce týká 9.: Pokud jste na šatech již závazně domluveni, a vy si to rozmyslíte, tak té nebohé šičce napište! Pokud si myslíte, že nechat to vyšumět je lepší, tak tedy není. I když ji to naštve, radši bude vědět, že má volno na někoho spolehlivějšího. A pravděpodobně se vám nestane, že by o vás švadlena hned po celém internetu rozhlásila, že jste podvodníci. To samé se obvykle týká lidí, kteří se stále ne a ne domluvit na termínu předání, nereagují na maily atd. Takže si myslím, že být stejně shovívaví k chybám švadlen je spravedlivé.
11) Neptejte se stylem "Dobrý den, ušila byste mi šaty?" Pokud se hned v prvním mailu zeptáte konkrétně, ušetříte sobě i švadleně spoustu nervů a času.
Co by v mailu mělo být?
Styl šatů, popis nebo obrázek/náčrtek, termín, do kdy byste je chtěli, kolik jste ochotní zaplatit, jestli jste ze stejného města jako švadlena nebo ne a tudíž jak často jste třeba ochotní se dostavovat na zkoušení, jestli máte normální postavu (34 - 44) nebo máte trochu plnější křivky, klidně se i zeptejte na její zkušenosti a fotogalerii. Takovýmto mailem si zajistíte pravděpodobně nejen rychlejší a konkrétnější odpověď, ale i sympatie švadleny, protože z vás informac enebude muset páčit na mučidlech.
12) Zkoušky mohou trvat dlouho. Můj preferovaný způsob je pozvat slečnu třeba na celý den a šaty za tu dobu ušít celé, případně to rozdělit do více podobných fází. Přitom počítám s tím, že když u mě děvče sedí od 12 do 9, tak mu samozřejmě musím nabídnout nějaké občerstvení. Minimálně se nestyďte zeptat, jestli nemůžete dostat něco k pití a kde je záchod. A na druhou stranu, pokud vám švadlena něco sama nabídne a vy byste si rády daly, není třeba se upejpat a nejíst. Kdyby vám to dát nechtěla, tak vám nenabídne.
13) Některé věci jsou nemožné a není to chyba švadleny (např. pružné tričko z dekorační bavlny), ale i v jiných ohledech je občas dobré raději dát na její radu, i když byste strašně chtěly mít šaty z toho levného saténu. To je přece jeden z důvodů, proč nejdete ke klasické švadleně - že indie značky se v této módě orientují a vědí, co už je třeba mimo klasiku a co tudíž může vyvolat i negativní reakce lidí ze subkultury.

Tak, doufám, že je to všechno, kdybyste náhodou měly otázky ohledně jiných věcí, napiště do komentářů.
 


Komentáře

1 jedno kdo jedno kdo | 5. června 2009 v 6:18 | Reagovat

Hodně užitečné :) /myšleno bez ironie/ chtělo by to, aby si to každá švadlenka vyvěsila do "obchodu" a bude to ideální xD

2 Oneesan Oneesan | 5. června 2009 v 14:28 | Reagovat

Moc a moc děkuji za tu práci, kterou sis s tím dala. V mnohých bodech s Tebou souhlasím.

3 Yuzu Yuzu | 6. června 2009 v 12:12 | Reagovat

Krásný, doufám, že si to všichni, kteří rádi rýpou, vezmou k srdci. Ale stejně některý lidi nepředěláš XD
Je skvělý, že jsi si s tím dala tu práci ;)

4 Zekk Zekk | Web | 7. září 2009 v 19:23 | Reagovat

Jen je škoda, že když je tu tak pěkně sepsaný článek, tak zrovna já nejsem švadlena ^^

5 Proxima Proxima | 7. září 2009 v 21:03 | Reagovat

[4]: Co není, může být XD

6 Verča Verča | E-mail | 23. prosince 2012 v 19:01 | Reagovat

Ahoj, funguje ještě tenhle blog? :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama