Internetová anonymita

18. června 2009 v 9:11 | Proxima |  Eseje, názory, polemiky
Nejprve se chci omluvit za "kecací" články, ale absence foťáku je zkrátka velkou překážkou v tvorbě návodů a focení mých nových výtvorů.

A teď k věci.

Japanofilní komunita se rozrůstá, a přímo úměrně s ní se rozrůstají i stránky s tajemstvími a názory. Přiznám se, že já osobně velkým fanouškem těchto projektů nejsem. Ten nápad byl skvělý do chvíle, než se tyto stránky stala především místem, kde lidé, kteří jsou moc zbabělí na to, aby svoje názory říkali lidem do očí, útočí na ostatní.
Možná jsem útočná tajemství v minulosti jen víc přehlížela, ale pokud ano, tak určitě proto, že jich bylo méně. Anonymita byla dobrá proto, že se dívky mohly zeptat na radu nebo vyjádřit nějaké svoje přání, aniž by prozradily, že třeba něco "zásadního" neví nebo mohly získat více názorů, jelikož jinak by o svých snech řekly jen několika nejbližším.
Ale poslední dobou je protivných tajemství čím dál víc, nemluvě o tom, že se jich dost opakuje. A občas mi připadá, jako by si lidé, kteří je píší, i lidé, kteří o nich diskutují, seděli na uších, resp. na očích.

1) Pokud s tajemstvím nesouhlasíte, tak se přeci nemusíte do krve hádat o to, kdo má pravdu, ne? Většinou ji máte všichni - ano, některá tajemství trochu vnucují svůj náhled všem, ale když začnete svůj názor propagovat jako nové náboženství, děláte to samé, za co autora/ku odsuzujete.

2) Hodně lidem NEVADÍ férová, kostruktivní kritika. Ale to, co je v tajemstvích taková kritika NENÍ. Když mi něco vytkne příbuzný, kamarádka nebo i cizí člověk, který mi to ale řekne/napíše narovinu a neskrývá, kdo je, tak je to fajn, ale lidé, kteří o mě šmahem někde něco prohlásí, aniž by mě znali, nepodepíší se a tváří se, že z nějakého záhadného důvodu jsou lepší než já, mě štvou. Problémem není, že se jedná o kritiku, ale že je špatně podaná.

3) Všichni bychom měli být drsní, nebrat si servítky a mluvit bez obalu. To je sice hezké, ale takhle to nefunguje ani v běžném životě. Výdycky přemýšlím, co vede lidi k tomu, aby si dali tu práci a komentovali něco stylem "No to je hrůza..." ale na deset řádků. Pokud v nich nemáte i návod na zlepšení toho, co Vám vadí, tak snad ani nemá cenu ztrácet svůj čas a deptat toho, komu to píšete, ne? Navíc si nemyslím, že taktní vyjadřování je známka přetvářky, říká se tomu akorát ohleduplnost.

4) Osobní útoky jsou UBOHÉ, HNUSNÉ A TRAPNÉ. A je jedno, jestli je tam fotka konkrétní holky anebo vyjádření, díky kterému každý pozná, co/koho máte na mysli.

5) Když se Vám něco nelíbí (účes nějaké slečny, moje šaty nebo něčí nehet na malíčku u nohy), tak o tom snad proboha nemusíte psát tajemství, ne? Ty šaty si nikdo nekoupí a já budu vědět, že tohle příště ne-e, slečna se třeba dá časem ostříhat, až na to přijde sama, a vážně nevím, co takovými tajemstvími kdo sleduje. Reakce budou stále stejné a hlavně si myslím, že lidé, kteří mají potřebu shazovat anonymně ostatní, jsou zakomplexovaní idioti.

6) Diskuse má určitá pravidla, a někde mezi nimi figuruje i slušnost a úcta k cizímu názoru.

Dámy, zamysleme se nad sebou - snažíme se vypadat krásně, ale pak se mnohdy chováme ošklivě. Vyjíždíme jako saně a ubližujeme lidem, kteří si to nezaslouží. Není důležité jen umět přijmout kritiku, ale také ji umět vyjádřit kultivovaně. A je to problém internetové komunikace obecně, nejen lolitek nebo otaku. Vážně je naše kultura už tak pokleslá, že ve chvíli, kdy nám nehrozí persekuce, se chováme jako tlupa nevychovaných hulvátů?

P.S. Co se tohoto článku týče, můžete se mnou nesouhlasit, ale to je tak všechno, co můžete ;-). A můžete o tom kultivovaně diskutovat (když se podepíšete).



 


Komentáře

1 wishtobeslim wishtobeslim | 18. června 2009 v 22:54 | Reagovat

och, jak já s tebou souhlasím. Projekty typu Zpovědnice a podobě se mi nikdy moc nezamlouvaly, když mám názor, stojím si za ním a neschovávám se za monogram XY. To už není zpovědnice, ale zbabělnice.
Petra Gbediame alias wishtobeslim

2 Sandie Sandie | 19. června 2009 v 11:11 | Reagovat

Naprosto souhlasím. Není už, co k této problematice více dodat - naprosto to vystihuje poslední věta v bodě 5 :D

3 Caty Caty | 19. června 2009 v 12:01 | Reagovat

Anonymita je dobrá, pokud se někdo chce zeptat na radu, ale jakmile ji někdo využije k tomu, aby řekl něco negativního, tak už je špatná? Celý internet je o anonymitě, takže je podle mě jedno, jestli člověk napíše nějaké jméno nebo žádné.
Hodně lidem nevadí konstruktivní kritika, ale když je anonymní, tak je podaná špatně? Když vás ale někdo anonymně pochválí, žádná z vás nebude prskat nad tím, že to udělal anonymně, ale bude se cukrovatět a moc za to děkovat. Tady nejde o to, že je to anonymní, tady jde právě o to, že je to kritika. A je jedno, jestli ta kritika bude namířená proti lolitkám, otaku či příznivcům Ameriky.
Co se tvého 'návodu na zlepšení' týká. Kritika není od toho, aby napravovala, ale aby upozorňovala na to, že je něco špatně. Nebo snad recenzenti ve svých recenzích píší, jak správně natočit film či napsat knihu? Navíc, mluvíme tu o lidském charakteru aneb "Nepoučuj mě, jak se mám chovat. Do toho, jak se chovám ti nic není!" Nepoučuju tě, jenom dávám najevo, že je tu něco, co se mi nelíbí a už je na tobě, jak si to přebereš. Čím víc lidí to říká, tím víc by se nad tím měl člověk zamyslet. A bez přetvářky ti dneska skoro nikdo nic upřímně neřekne. Chceš-li slyšet pravdu, uslyšíš ji anonymně. Většina těch, co tvrdí, že jsou upřímní, se přetvařuje... neříkám všichni, ale většina.
A panebože, co furt máte s těmi osobními útoky? Ano, jsou tu i takové slečny či pánové, které o tom druhém napíši něco špatného, protože mu/jí zrovna závidí nové šaty, ale vy ty osobní útoky hledáte za vším. Jakmile je někde uvedené jméno jako příklad, hned je to osobní útok. Jakmile je někde použita určitá fotka, hned je to osobní útok. Co třeba přestat vkládat autorovi do úst to, co neměl v plánu? A i kdyby se mi na určité osobě něco nelíbilo, nemám snad v demokratické zemi právo na to, vyjádřit vlastní názor? A to aniž bych měla v úmyslu na někoho útočit.
Anonymita... anonymita... Proč jsou asi volby anonymní? Pročpak jsou asi anonymní dotazníky? Protože dotyčené nezajímá, kdo si to myslí, ale co si myslí - chtějí zůstat neutrální. A tak je to i v tajemství. Ne každou lolitu láká představa toho, že o celé komunitě, včetně sebe, napíše něco negativního a vy ostatní se pak na ni vrhnete jako saně, protože budete vědět, kdo to je a jak si proboha dovolila říct něco takového. A nepřesvědčujete mě, že to tak není, na vašich komentářích je vidět, jak na takové lidi reagujete.
A nakonec - "úcta k cizímu názoru". Negativní názor je také názor. Tak proč hned štěkáte jedna přes druhou a obhajujeje, že to tak není? Proč hned kňučíte, jak se jedná o další hrozný osobní útok? Můj názor je, že se mi na určité komunitě něco nelíbí. Můj názor je, že se mi na určitém člověku něco nelíbí. Tak ten názor taky ctěte.
Děkuji za pozornost :)

4 Neadirian Neadirian | Web | 19. června 2009 v 13:04 | Reagovat

použitím 'tajemsvtí a názory' bych řekla, že jsi do tohohle článku zapojila i fuckárnu. neházej to do jednoho pytle, nepatří tam. má jinej účel než ostatní fňukací stránky. a ač je to diskuzní blog, paradoxně daleko míň se na něm návštěvníci fuckujou. a řekla bych, že je to jen tim, že má pevně stanovený pravidla.
nesouhlasim s tim, že většině lidí nevadí konstruktivní kritika. naopak. většině lidí vadí jakákoliv kritika, protože neví, jak s ní naložit. kritika bude kritizovanému vždycky připadat špatně podaná.
upřímnost může být i ohleduplná. je to jenom na tom, jakou zvolíš formu. nepovažuju za taktní mlčet, když moje kamarádka vypadá jak debil, jen abych jí neublížila. a už vůbec jí nebudu z ohleduplnosti lhát. radši narovinu řeknu, že tohle fakt neni ono. a obávám se, že v běžnym životě to tak funguje (když budeš v podřízený roli, většina lidí -učitelů, šéfů, úřednic- nebude radši držet pusu, aby neublížili křehuli, i když je za co ji kritizovat.), jenom ve vztazích, kdy se člověk bojí druhýmu říct pravdu to tak nechodí (a často to neni 'abych neublížil', ale 'aby si o mně nemyslel něco špatnýho').
jsou útoky a útoky. když někdo něco napíše jen aby dotyčnýho zesměšnil, ublížil mu, je to špatný. když někdo napíše 'jsi kráva, protože to a to', nedá se to brát jako útok, je to názor. a není o nic horší jen kvůli tomu, že autor nepoužil svůj (i tak anonymní) nick...

5 ~Ely~ ~Ely~ | Web | 21. června 2009 v 22:38 | Reagovat

Naprosto s tímto článkem souhlasím. Zejména s body 3 a 6, neb mi poslední dobou začíná opravdu vadit, jak někteří shazují autorky tajemství..
Vlastně myslím, že by se bod 6 měl dát do pomyslného rámečku za sklo a přitlouct někam na záhlaví Zpovědnice ^^

6 Zekk Zekk | Web | 6. září 2009 v 12:22 | Reagovat

Podle mě právě ti lidé, co říkají svůj názor právě tak neohleduplným a hrubým způsobem, který je zmíněn v článku, si stejně tento článek nebudou chtít přečíst. A když už si to přečtou, tak si vytvoří svůj osobní sobecký názor a nebudou na to brát ohledy. Na tyhle věci musí každý přijít sám, musí si uvědomit co je špatné a jak by mu bylo v kůži toho, koho tak krutě odsuzuje. Někomu tohle dojde brzy, někomu nikdy, někomu jen, když mu to někdo jiný oplatí stejným hodnocením jeho práce. Ale věřím tomu, že se opravdu najdou i lidé, co si to uvědomí po přečtení tohoto pěkně podaného a pravdivého článku, který hovoří z osobních zkušeností.

7 Proxima Proxima | 6. září 2009 v 15:11 | Reagovat

[6]: Děkuji ^^

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama